Haarlemmermeers mediafonds ter versterking van de lokale journalistiek

Haarlemmermeer is een grote gemeente en goede onafhankelijke journalistieke media zijn noodzakelijk voor een gezonde lokale democratie. Zorgelijk is dat feiten er lang niet altijd meer toe doen in debat.

D66 vindt dat de overheid een rol heeft om mensen te helpen feiten van fictie te onderscheiden. D66 vindt het dan ook verontrustend dat de laatste jaren de lokale journalistiek ingekrompen is terwijl onze gemeente juist aan het groeien is. Een mediafonds kan een stimulerende werking hebben als journalisten middelen beschikbaar krijgen voor lokale onderzoeksjournalistiek en daardoor een bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.

D66 is daarom van mening dat een fonds met een onafhankelijke toetsingscommissie goed is voor Haarlemmermeer. Ook meer samenwerking tussen regionale en lokale media zou door een mediafonds kunnen worden bevorderd waardoor kennisoverdracht duurzaam en bestendig wordt.

D66 wil een mediafonds ter versterking van de lokale journalistiek.

Laatst gewijzigd op 11 september 2018