Frisse scholen, groene schoolpleinen

Een kind brengt veel tijd door op school, waarvan het merendeel binnen in de klaslokalen.

In het plan van D66 Haarlemmermeer om schoolgebouwen ook een bredere wijkfunctie te geven, zullen steeds meer mensen steeds meer tijd in de brede buurtscholen doorbrengen. Een frisse en schone omgeving is daarom belangrijk en het zorgt voor concentratie en inspiratie. Een dagelijkse wandeling in het groen of het speelkwartier in een groene omgeving levert daarnaast ook nog eens gezondheidsvoordelen op. Extra bijkomend voordeel is dat een groen schoolplein een verlengde wordt van het klaslokaal; van een biologieles buiten steken kinderen veel op. We zien veel succesvolle voorbeelden van deze initiatieven en we streven er als D66 naar dat alle schoolgebouwen in Haarlemmermeer frisse, schone en gezonde schoolgebouwen zijn met daaromheen een groen schoolplein. Zo kan iedereen optimaal profiteren van die concentratie en inspiratie.

Daarbij geldt dat ook de schoolgebouwen in Haarlemmermeer een slag zullen moeten maken in verduurzaming. En juist die verduurzaming levert kansen op. Een fors lagere energierekening door het gebruik van zonnepanelen op het dak van de school, kan immers betekenen dat budget vrijkomt voor een conciërge. D66 wil scholen graag ondersteunen bij die opdracht en daar budget voor vrijmaken.

D66 wil dat onderwijsfaciliteiten frisse, schone en gezonde gebieden zijn met een groot aantal benuttingsmogelijkheden.

Laatst gewijzigd op 6 september 2018