maandag 18 januari 2021

Blij met een goed accommodatiebeleid

online vergadering raad

Afgelopen donderdag werd het verblijfsaccommodatiebeleid Haarlemmermeer in de raad besproken. Een goed stuk wat D66 betreft, waarin heldere kaders zijn opgenomen om het toerisme en verblijf in Haarlemmermeer te optimaliseren.

Het verblijfsaccommodatiebeleid gaat niet alleen over Bed & Breakfasts, hotels en Airbnb. Ook bungalowparken, campings en grootschalige groepsaccommodaties worden daarin meegenomen.

Beleid voor Airbnb: streven van D66 nu in beleid vastgelegd

Eindelijk krijgt onze gemeente een beleid waarin Airbnb wordt vastgelegd.

Maximaal 30 dagen per jaar mag straks als particulier je eigen huis verhuren. We voeren een registratieplicht in en er wordt toeristenbelasting afgedragen. Daarmee gaat Haarlemmermeer net als gemeenten in onze regio op dezelfde wijze om met Airbnb. Een gelijk speelveld, duidelijke regels waarop gehandhaafd kan worden, en een bron van inkomsten voor de gemeente.

We willen in Haarlemmermeer niet de overlast zoals in Amsterdam rondom Airbnb.

Daarom zijn 30 dagen nu het maximaal toegestane aantal dagen om je woning te verhuren. Daarmee voorkomen we ook dat woningen worden opgekocht om mee te speculeren.

Geen nieuwe hotelvergunningen de komende jaren

Daarnaast wordt er op dit moment een hotelstop gehanteerd.  En mogen toekomstige ontwikkelingen alleen indien ze een waardevolle uitbreiding vormen op het huidige aanbod. Te denken valt aan een hotel in de kleine kernen, in de nabijheid van de Ringvaart of een bijzonder concept. Desondanks lopen er op dit moment nog wel een aantal projecten die al een goedgekeurde vergunning hebben, maar naar verwachting pas na de corona crisis zullen worden uitgewerkt.

In de sessie hebben we aandacht voor deze lopende ontwikkelingen gevraagd met een voorstel om met deze partijen opnieuw te bezien of de plannen nog haalbaar zijn, of beter aangepast kunnen worden naar een ander concept.

Fractievoorzitter Gerdien Knikker “De gevolgen van de corona crisis raken onze hotelsector enorm. Laten we niet vergeten dat het niet alleen een bron van toeristenbelasting is voor de gemeente, maar ook een belangrijke sector die werkgelegenheid biedt aan veel van onze inwoners. Een tijdelijke hotelstop is dus noodzakelijk. En met dit nieuwe verblijfsaccommodatiebeleid kiest Haarlemmermeer voor een realistische en evenwichtige aanpak. ”

De sessie is hier terug te kijken