vrijdag 20 november 2020

Ondernemer in de Klas – 3e editie.

Vrijdag 20 november is de landelijke dag van de ondernemer en voor D66 reden om deze dag weer een brug te bouwen tussen ondernemers en leerlingen.

We organiseerden daarom voor de 3e maal het project: Ondernemer in de klas.

Dit jaar werd de dag op een andere manier georganiseerd dan bij de eerste twee edities. Omdat ondernemers niet fysiek in de klas konden komen, hadden de leerlingen kans om vragen te stellen en hebben de ondernemers daarna een filmpje gemaakt voor de leerlingen. Deze wordt op 20 november in de klas laten zien.

Hierbij een voorbeeld van het filmpje van persoonlijk reisadviseur Esther van der Linden. Zij is gekoppeld aan basisschool Opmaat. Daarnaast is agrariër Hein van Elderen gekoppeld aan basisschool IJwegschool en heeft de leerlingen in zijn filmpje meegenomen naar zijn land van 500 voetbalvelden groot. Tot slot heeft William Reitsma, eigenaar van RD ICT & EVENTS, de leerlingen van IKC Wereldwijs laten zien hoe zijn bedrijf er uitziet en hoeveel computers het bedrijf wel niet heeft staan.

Koppeling bedrijfsleven en het onderwijsveld

Hoe Esther van der Linden haar deelname beschreef: ”Ik heb ‘ja’ gezegd tegen dit project omdat ik het belangrijk vind om de jeugd te motiveren en te inspireren. Zeker als lokale ondernemer vind ik het belangrijk om op enige wijze mijn steentje bij te kunnen dragen en een beeld te schetsen over de kansen en uitdagingen die je op je pad tegenkomt.”

Op deze manier proberen we een verbinding te leggen door een enthousiast ondernemersverhaal over te brengen aan leerlingen die vervolgens op deze wijze in een vroeg stadium kennis maken met het ondernemerschap.

Fractievoorzitter Gerdien Knikker: “voor leerlingen is het een mooie laagdrempelige manier om een beeld te krijgen van wat een ondernemer nu zoal doet en natuurlijk waarom iemand besloten heeft om ondernemer te worden.”