zaterdag 10 oktober 2020

D66: de meest duurzame datacenters welkom

Opnieuw lag in de gemeenteraad het datacenterbeleid voor. Dit keer voor definitieve besluitvorming. Het beleid gaat uit van gematigde groei, beperkingen in locaties waar we het toe willen staan en stelt duurzame eisen en randvoorwaarden.

Inspelen op digitalisering

D66 kan zich over het algemeen goed vinden in deze uitgangspunten, want het gaat niet om datacenters, maar om wat deze datacenters mogelijk maken. Namelijk inspelen op de digitalisering die volop gaande is. Dat biedt kansen voor Haarlemmermeer. Kent u nog apparaten die niet verbonden zijn met internet? Dat zal alleen maar meer worden. Digitaal vergaderen, boodschappen doen, familie beeldbellen etc. We doen steeds meer online. In coronatijd is dat soms gedwongen en jammer. We missen persoonlijk contact. Toch is deze digitale versnelling volgens ons permanent. We doen er slim aan om als Haarlemmermeer op deze toekomst in te spelen.

Alleen de meest innovatieve en duurzame datacenters

Natuurlijk moeten we wel de juiste randvoorwaarden stellen. Alleen de meest duurzame datacenters zijn hier welkom. Het is een van de meest innovatieve sectoren en we willen alleen de beste bedrijven. Ook is een voorwaarde dat deze gebouwen groen ingepast worden in het landschap waarbij aandacht is voor natuur en biodiversiteit. Waar mogelijk willen we restwarmte benutten.

Digitaal internationaal knooppunt

Haarlemmermeer moet niet alleen meer inzetten op Schiphol, maar ook op de nieuwe economie en die is voor een belangrijk deel digitaal. Schiphol is een internationale hub, maar doordat Haarlemmermeer een knooppunt is voor internet, is het ook een digitaal knooppunt en digitale internationale hub. Die digitale verbondenheid met de rest van de wereld brengt voordelen met zich mee. Zo trekt het ook in de toekomst hoogwaardige bedrijvigheid aan. We willen niet alleen snel en goed internet in Haarlemmermeer maar trekken ook veel hoogwaardige bedrijven die werkgelegenheid blijven bieden.

Glazen bol zegt vol

D66 is het niet eens met de voorspelling van het college dat Haarlemmermeer na 2030 vol zou zitten en er geen ruimte is voor nieuwe datacenters en ze maar naar Zeewolde (kleine gemeente in Flevoland) moeten tegen die tijd. D66 vindt dat we onszelf daarbij tekort zouden doen. Haarlemmermeer moet blijven inzetten om dat internationale knooppunt te zijn. Sommige partijen zijn bang dat de open groene ruimte dan vol komt te staan met datacenters. Maar hoeft helemaal niet. Het kan met efficiƫnt dubbel ruimte gebruik, of in plaats van oude bedrijvigheid. Nieuwe datacenters kunnen in 2030 op de plek van verouderde bedrijven of leegstaande kantoren. We kunnen niet in de glazen bol kijken in 2030, het zou zo maar kunnen dat sommige sectoren en bedrijven tegen die tijd niet meer floreren en leeg staan, omdat de economie veranderd, groener is geworden. Dan zijn deze nieuwe bedrijven heel welkom, dus laten we daar niet op vooruit lopen door dat bij voorbaat uit te sluiten.