maandag 14 september 2020

Geef Haarlemmermeer de nacht terug!

Donker wordt steeds schaarser in Haarlemmermeer. In grote delen van Haarlemmermeer is het nooit meer helemaal donker. Ons bioritme en de Flora en fauna raakt verstoord. Ook verlangen mensen naar een donkere nacht. Ondanks dat er veel functionele verlichting is, is er ook veel onnodige verlichting die uit onwetendheid aan blijft staan. Denk aan lichten in kantoorgebouwen, bij parkeerplaatsen, kassen of reclamezuilen.

De raad heeft afgelopen donderdag op initiatief van D66 besproken wat de effecten van lichthinder zijn en wat de raad nog zou kunnen doen. Wat D66 betreft helpen regels maar het gaat vooral om bewustwording creëren en coördineren van initiatieven die er al zijn. Er zijn genoeg gemeentes die ons al voor zijn.

Tot slot willen we graag meedoen aan Nacht van de Nacht. Dit is een jaarlijks evenement georganiseerd door André Kuipers, ruimtevaarder en inwoners van Haarlemmermeer, waar bedrijven en gemeenten hun lichten doven van gebouwen en reclameverlichting.

D66-raadslid Joost Koomen: ”Meedoen aan Nacht van de Nacht hoeft helemaal niet ingewikkeld en duur te zijn. Maar daarmee beginnen we wel een stukje bewustwording. Laten we het donker redden door het te behouden en zelfs een beetje terug te krijgen (…) als we niets doen dan sterft het donker uit.”