zondag 23 augustus 2020

Van de Waterwolf tot stichting ETO

Donderdag 20 augustus heeft de raad een moment stilte gehouden voor Bas van Wijk. Daarnaast heeft D66 verschillende actualiteitsvragen gesteld en zijn er sessies gehouden over onder andere de communicatie met de pers, de Waterwolf en stichting ETO. De gehele raadsvergadering en de vragen en antwoorden zijn via de volgende link terug te kijken.

Corona-vragenuurtje

De eerste vraag ging over grote economische krimp van Haarlemmermeer door de de coronacrisis. Hierna volgde een vraag over de over hoe we jongeren de noodzakelijke ruimte gaan bieden de komende tijd zonder dat we het handhavingstraject in gaan. Een laatste corona gerelateerde vraag ging over de sluiting van de teststraat van Schiphol om 6 uur ’s avonds. Dit betekent dat mensen uit oranje gebieden die na 6 uur ’s avonds op Schiphol aankomen niet meer getest worden.

Actualiteitsvragen

Naast de coronagerelateerde vragen heeft D66 ook een vraag gesteld over de situatie van SV Pax. Ook in Haarlemmermeer zijn er al jaren signalen dat er problemen zijn in het turnklimaat. De hoofdtrainer van SV pax gaat op dit moment niet op het verzoek in van de bond (KNGU) om een stap terug te zetten. D66 wilde graag weten hoe de wethouder hier tegen aan kijkt.

De Waterwolf

Na de actualiteitsvragen vonden er verschillende sessies plaats. Bijvoorbeeld over de Waterwolf. Dit is een zelfstandig onderneming die volledig eigendom is van gemeente Haarlemmermeer. De Waterwolf beheert en onderhoudt de openbare buitenruimte van Haarlemmermeer. Het gaat al lange tijd niet goed met de Waterwolf. Volgens het college komt dit doordat er bij de Waterwolf veel mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt, zo’n 20%. Volgens D66 is de stelling dat de markt het beter doet dan de overheid in de huidige tijd wat betreft social return niet meer haalbaar. We krijgen door de coronacrisis een groep werkelozen en dan gaat de social return van 2 tot 5% het heel lastig krijgen. De overheidsinstantie moet wat betreft D66 niet doen aan een marktconform percentage. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt komen straks nergens meer tussen.

Raadslid Charlotte van der Meij over de Waterwolf: ”Het verlagen van social return naar 2 tot 5% is in onze nieuwe werkelijkheid onverantwoord. Investeer in reïntegratie! Juist nu!”

Stichting ETO

Tot slot was er ook een sessie over ETO. Dit was een sessie betreffende het honkbalcomplex in Hoofddorp. Wat D66 betreft moet het college in gaan zetten op de verkoop van ETO omdat deze stichting de gemeente veel kost maar weinig oplevert.

Raadslid Charlotte van der Meij over ETO: ”Een duivels dossier met alleen onmogelijke keuzes. Het college moet inzetten op verkoop en wij zullen de inspanningen van de wethouder op de voet volgen.”