zaterdag 27 juni 2020

Wel of geen datacenters toestaan?

Afgelopen raadsvergadering donderdag 25 juni was de kern van het debat de vraag of er wel of geen datacenters zouden moeten komen in Haarlemmermeer. Datacenters nemen ruimte in en verbruiken vooral veel stroom. Er waren veel partijen negatief over datacenters onder het mom dat het een soort energievretende blokkendozen in het landschap zouden zijn. Alle partijen zien echter wel de noodzaak, maar plaatsen ze liever bij de buren. Het standaard Not in my backyard (NIMBY) principe (=niet in mijn achtertuin).

Datacenters nodig, maar onder de juiste voorwaarden

D66 vindt dat datacenters nodig zijn maar heeft ook aangegeven dat we de juiste harde randvoorwaarden moeten stellen. Het datagebruik neemt immers fors toe. Heel veel zaken worden digitaal .We mailen, Whatsappen, gebruiken de routeplanner, steeds meer apparaten hebben internetverbinding, we kijken filmpjes online etc. Daarvoor zijn datacenters nodig. Als ze er toch moeten komen, dan moeten we de juiste harde voorwaarden stellen, zoals:

• Het meest duurzame datacenter van Europa
  • Laag energieverbruik
  • Groene inpassing in het landschap
  • Aandacht voor natuur
  • Gebruik van restwarmte

Het is een innovatieve sector met veel ontwikkelingen. Door de juiste voorwaarden te stellen, jagen we die innovatie nog verder aan. In het voorstel van de gemeente staan deze voorwaarden, waar D66 al eerder voor gepleit heeft, gelukkig ook opgenomen. Het is goed om te zien dat deze zaken zijn overgenomen.

Waarom in Haarlemmermeer?

Datacenters willen zich graag in onze gemeente huisvesten omdat de infrastructuur goed is en we een digitale hub vormen. Naast Schiphol is het goed om te investeren in de toekomst, de nieuwe economie die voor een belangrijk deel digitaal is. Een digitale mainport in Europa binnen de regio Amsterdam kan ons veel voordeel bieden. Dat negeren of naar de buren proberen te duwen, is achter de feiten aanlopen. Omarm de toekomst, zie het als kans en stel wel de juiste voorwaarden, de meest duurzame datacenters, daarvoor pleit D66 Haarlemmermeer.