vrijdag 5 juni 2020

Wine & Politics met Samira Rafaela

Vrijdagavond 5 juni 2020 vond de digitale Wine & Politics-avond van D66 plaats.  D66-Europarlementariër Samira Rafaela sprak over diversiteit in de politiek en in het bedrijfsleven en over de demonstraties van afgelopen week.

Samira heeft ons meegenomen in haar leven als Europarlementariër en in haar keuze om de politiek in te gaan. Samira heeft voor D66 gekozen vanwege ons mensenrechtenprofiel. Ze vindt dat D66 goed opkomt voor diversiteit in de samenleving. Deze grotere rol voor diversiteit is voor haar ook de reden geweest om de politiek in te gaan. Om deze reden was Samira afgelopen maandag zelf ook op de Dam te vinden om de demonstreren. Ze stond hier als volksvertegenwoordiger maar ook als persoon die zelf het racisme heeft meegemaakt. Dit maakt dat ze de afgelopen week als heftig en confronterend ervaren heeft.

Volgens Samira zit het voornaamste probleem van racisme erin dat mensen de problemen van elkaar niet begrijpen. Zo lang het ongemak er is om racisme te bespreken en er niet genoeg educatie is, dan is het heel lastig om mensen te overtuigen. Zij vinden volgens Samira nou eenmaal dat er niks aan de hand is en hebben angst over hun positie omdat ze niet genoeg onderwijs hebben gekregen. Je hebt wel mensen die écht racistisch zijn, maar dat is maar een kleine groep. Wat we nu zien in Amerika, maar ook in Europa, is heel snel overgeslagen en er wordt internationaal heel erg meegeleefd, waardoor er nu een zeer hoog urgentiebegrip is. Er is volgens Samira dus iets goeds en unieks aan de gang. Maar wat ze wel wil benadrukken is dat deze protesten kwetsbare verhoudingen kennen, zeker wanneer politieke leiders, zoals Trump, niet reageren. Het is lastig om de kloof tussen Black Lives Matter en bijvoorbeeld Trump-aanhangers te dichten want men zit vast in oude denkbeelden en het is soms lastig zonder sterke politieke leiders om de groep van mensen die niks hebben met Black Lives Matters te bereiken.

Wat volgde was de vraag hoe de lokale, nationale en Europese politiek minderheidsgroepen kan betrekken in de politiek.  Samira vertelde dat D66 drie dingen doet om de diversiteit binnen de partij te vergroten:

• Talentvolle mensen in de partij scouten
  • Zorgt voor diversiteit op lijsten
  • Belangrijke zaken en vernieuwende onderwerpen op de politieke agenda zet.

D66 probeert op deze manier een veilige omgeving te creëren voor iedereen, en hopelijk zorgt dit voor meer diversiteit in de politiek.

Maar de avond ging niet alleen over etnische diversiteit, maar ook over huiselijk geweld in coronatijd, angst van vrouwen op straat en hoe het kan dat aan de top in de politiek en het bedrijfsleven vrouwen niet voor 50% vertegenwoordigd zijn. Dit is algemene trend die D66 probeert te verbreken door bijvoorbeeld het tijdelijke vrouwenquotum.

Tot slot wilde Samira meegeven om lokaal te experimenteren met onze politieke agenda. We moeten klein beginnen om dan samen te kunnen groeien. Wanneer de situatie het weer toelaat zullen we dieper ingaan op dit onderwerp met een live versie mét een wijntje. Ben je er dan bij?