maandag 1 juni 2020

Investeer in de nieuwbouw van het Cruquius Museum

De nieuwbouw van het Cruquius Museum kampt met een tekort. De vraag is nu aan de gemeente wat we gaan doen, laten we het bestaande budget leidend zijn zoals het college voorstelt of durven we te investeren? Wat D66 betreft is het dit laatste. Ook nu tijdens de Corona crisis.

Een kleine investering zorgt ervoor dat dit prachtige museum ook in de toekomst haar beeldbepalende functie in Haarlemmermeer behoudt. Nergens wordt het verhaal van onze strijd tegen het water en de ontwikkeling van de polder beter verteld dan in het Cruquius museum.  Een belangrijk icoon voor onze eigen inwoners en natuurlijk het toerisme. En dat is weer goed voor het vestigingsklimaat van Haarlemmermeer!

En we vinden het belangrijk dat hier volop ruimte is voor cultuureducatie van onze eigen jeugd.  Want waar kunnen we het onderwijs en onze eigen polder geschiedenis zo met elkaar verbinden als hier?

Kijk de raadsvergadering terug waarin Gerdien Knikker pleit voor een toekomst bestendig behoud van het museum door een kleine investering.”In onze erfgoed nota hebben we ook vastgesteld dat het museum een speerpunt is van onze gemeente omdat hier ons unieke verhaal van het ontstaan en ontwikkeling van de polder verteld wordt. Dan moeten we als gemeente ook de portemonnee trekken.”

Levendig Haarlemmermeer

Kunst en cultuur verrijken het leven. D66 vindt dat ze essentieel zijn voor de samenleving en dienen als bron van creativiteit, innovatie en experiment. Wij willen dat de gemeente de kracht, vindingrijkheid en creativiteit van mensen ondersteunt en ruimte geeft. Zelfexpressie is een hoogwaardige vorm van geluk. We zijn daarom ook voor investeringen in cultuur en niet voor bezuinigingen.

Creativiteit laat mensen kansen zien en oplossingen vinden voor uitdagingen. Haarlemmermeer beschikt over prima locaties, zoals Schouwburg De Meerse, podium Duyker, Fort Vijfhuizen en bioscoop Cinemeerse. Activiteiten van Meerlive tot het Concours Hippique; er is voor ieder wat wils.

Onze parken bieden een podium aan acts uit de hele wereld, zoals bij het Mysteryland festival. De laatste jaren heeft het centrum van Hoofddorp een groei doorgemaakt waardoor cultuur en amusement een nadrukkelijkere rol zijn gaan spelen die zeer waardevol voor onze gemeente is. Onze gastvrije gemeente is daarom aantrekkelijk om er te wonen, werken en studeren, en voor ondernemers om er hun bedrijf te vestigen.

Aan de basis van het Haarlemmermeerse culturele klimaat ligt het zelf beoefenen van kunst en cultuur. PierK speelt hier een belangrijke rol in het faciliteren en het aanjagen van culturele activiteiten. Daarnaast zijn er de vele (semi-)professionals die voorstellingen en evenementen organiseren, met ondersteuning van ontelbare vrijwilligers. Veel wijken hebben een eigen culturele manifestatie en zijn daar terecht trots op.

De komst van het Cruquius Museum laat zien dat Haarlemmermeer haar culturele erfgoed nog beter voor het daglicht kan brengen. Het is een mooie aanwinst voor onze gemeente en belangrijk om de geschiedenis
van onze polder ook voor de komende generaties beschikbaar te stellen.

D66 wil dat de gemeente de kracht, vindingrijkheid en creativiteit van mensen ondersteunt en ruimte geeft.