dinsdag 4 februari 2020

Eindelijk volgende stap in referendum

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag eindelijk ingestemd met de uitgewerkte referendum verordening. Al in december 2016 diende D66 samen met een aantal andere partijen een motie hiervoor in. Diverse burgemeesters lieten het liggen, maar het was Onno Hoes die er een volgende zet aan gaf door toe te zeggen om naar aanleiding van het debat een “menukaart” voor te leggen met keuzes.

Onze huidige Burgemeester heeft het snel na haar aantreden verder voortvarend opgepakt en zo konden we vorige week kiezen of je onder andere vanaf 16 jaar mag stemmen, hoe hoog het aantal steunverklaringen moet zijn en wanneer het geldig wordt verklaard. Nieuwsgierig geworden? Kijk hier naar het debat of lees het document.

Nadat de stemming van vorige week is verwerkt komt het nog 1x definitief naar de raad en daarna is Haarlemmermeer dankzij D66 weer een stukje democratischer geworden. Vanaf dan kunt u een referendum organiseren als u wilt!