donderdag 5 december 2019

Lerarentekort blijft toenemen

D66 Haarlemmermeer en PVDA Haarlemmermeer hebben opnieuw schriftelijke vragen gesteld over het lerarentekort.

Voor 2020 wordt er inmiddels al gesproken over een tekort van 230 leerkrachten. Dit blijkt uit een interview van de gemeente op 2 december. De nieuwe cijfers laten een snelle stijging van de tekorten zien. Dat is iets wat in de beantwoording op onze eerdere schriftelijke vragen niet zo naar voren kwam.

Gerdien Knikker: “Als fracties zijn we daar flink van geschrokken want de tekorten lopen erg snel op. Een stevige regierol van de gemeente en een positieve onderwijscampagne om leraren te werven moet er dan ook zo snel mogelijk komen wat ons betreft “

De schriftelijke vragen zijn hier te lezen.

Onderwijs

We willen de beste omgeving scheppen voor talent om zich te kunnen ontplooien. Met een ambitieuze onderwijsagenda zorgen we daarvoor.

Goed onderwijs is de aanjager van kansen voor onze inwoners. Door onderwijs vergroot je niet alleen je kennis en ontwikkel je vaardigheden; onderwijs bereid je ook voor op een leven in een samenleving waarin er oog is voor de ander en waar mensen in staat zijn zelf goede keuzes te maken. Met goed en toegankelijk onderwijs kan iedereen zich ontwikkelen, van kinderen tot volwassenen en nieuwkomers in ons land. We investeren in leraren, in de kwaliteit van onderwijs, in brede buurtscholen en in een leven lang leren.

D66 Haarlemmermeer kiest voor kwalitatieve goede basisscholen, het versterken van internationaal onderwijs, de realisatie van ‘samen naar schoolklassen’, frisse en groene scholen en een conciërge voor iedere school.