woensdag 18 september 2019

Energietransitiedebat

Donderdagavond 12 september vond het tweede deel van het debat betreffende energietransitie plaats. Deze sessie betrof vooral de vraag hoe we de energietransitie van olie en gas naar duurzame energie gaan bewerkstelligen en in welk tempo.

Onze rol hierin is standvastig. D66 Haarlemmermeer vindt de ambitie van de gemeenteraad van een verhoging van 2,5% op het warmtenet in 2022 veel te laag. Mogelijkheden zijn om niet te faciliteren, maar om bijvoorbeeld projectontwikkelaars te informeren over de mogelijkheden van het warmtenet.

Joost Koomen: ‘We moeten als gemeente actiever en ambitieuzer zijn. We moeten in de kopgroep lopen, in plaats van erachteraan hobbelen. Laten we ideeën concreter maken. Dit kunnen we bijvoorbeeld doen door schooldaken te bedekken met zonnepalen, eigen vastgoed van de gemeente sneller dan 2030 energieneutraal te maken en pilots te starten met nieuwe technologie.’

Haarlemmermeer heeft de genen in zich om pionier te zijn. Laten we niet afwachten wat anderen doen of totdat de landelijke overheid ons dwingt, maar laten we zelf ons lot in handen nemen om met meer ambitie en meer snelheid van de fossiele brandstoffen af te komen. Het klimaat herinnert ons al regelmatig aan deze noodzaak.

Donderdagavond 19-09-2019 vindt er in de Gemeenteraad om 22.15 een stemming plaats over dit onderwerp. De gemeenteraad zelf begint al om 19.00. Meekijken kan via:  https://gemeenteraad.haarlemmermeer.nl/Vergaderingen/Raadsplein/2019/19-september/17:00

Duurzaamheid & Milieu

Haarlemmermeer is een van de sterkste economische gebieden in Nederland. Een van de motoren achter de economische groei is duurzaamheid. Er is geld mee te besparen en verdienen en daarmee vormt dit een belangrijke economische pijler. In de omschakeling naar een duurzame economie liggen enorme kansen voor Haarlemmermeer op het gebied van energie, kennis en innovatie.