woensdag 12 juni 2019

Laat de Formule 1 niet uit de bocht vliegen

D66 Haarlemmermeer heeft een motie ingediend voor meer regie op het organiseren van verkeer en vervoer voor het Formule 1 evenement in Zandvoort komende jaren.

De vervoersuitdaging is groot. Er worden wel 200 duizend mensen verwacht. Daarnaast betekent een formule 1 race heel veel aan- en afvoer van spullen. Formule 1 fans weten hoeveel. Het aantal verwachtte bezoekers is ongeveer 4x de Amsterdam Arena vol! En de verkeerssituatie is nu vaak al chaotisch. We willen straks geen verkeersinfarct tijdens dit evenement. Ook in onze gemeente kan het voor problemen zorgen, bijvoorbeeld op snelwegen, rondom Schiphol of Cruquius. Daarnaast kan onze gemeente helpen bij de oplossing. Bijvoorbeeld door parkeren aan te bieden van waaruit bezoekers met de bus naar Zandvoort kunnen.

Er zijn heel veel verschillende partijen bij betrokken voor oplossingen. Zoals diverse gemeentes, provincies Noord- en Zuid-Holland, vervoerregio Amsterdam, ProRail, NS, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat. Daarom roept de motie op om regie vanuit de Provincie.

De Motie Laat de formule 1 niet uit de bocht vliegen werd gesteund door GroenLinks, maar er was geen meerderheid voor. De meeste partijen namen genoegen met een werkgroep met verschillende partijen vanuit Zandvoort. D66 had liever gezien dat de Provincie regie pakt in dit regionale vraagstuk. Het enthousiasme voor de Formule 1 en Max Verstappen is groot in Nederland. Dus om al die enthousiaste bezoekers een mooie Formule 1 te bezorgen en geen vereerinfarct, past een strakke regie.

Ook in Haarlem en diverse andere regio’s is dit punt door D66 aangekaart. Zo werken we regionaal samen aan goed wonen in onze gemeentes.