zondag 9 juni 2019

Onderzoek naar onafhankelijk meldpunt

Tijdens de raadsvergadering van 6 juni heeft D66 een toezegging gekregen van wethouder Mieke Booij (Sport) dat zij laat onderzoeken of een (anoniem) onafhankelijk meldpunt in de gemeente Haarlemmermeer mogelijk is.

Meldpunt Zaanstad

Zo’n meldpunt bestaat al in de gemeente Zaanstad en is een samenwerking tussen de gemeente, de GGD en het topsportloket daar. Wat ons betreft een noodzakelijke aanvulling ook voor onze gemeente.

Betrokken

Onze fractie heeft in de afgelopen maanden haar zorgen geuit over berichtgeving en signalen rondom het sportklimaat bij turnvereniging SV Pax in Hoofddorp. Al voor de zomer van 2018 werden we geattendeerd op het ongewenste sportklimaat en in de afgelopen maanden hebben we als fractie veel contact gehad en gezocht met betrokkenen en andere politieke partijen om onze zorgen te delen.

We hebben de gemeente gevraagd om hier ook een regie rol in te pakken omdat we vinden dat een gemeente ook pal hoor te staan voor een gezond en veilig sportklimaat. Raadslid Gerdien Knikker “Ik ben blij met de toezegging van de wethouder om te onderzoeken of een onafhankelijk meldpunt waar ouders, trainers, bestuur en leden van verenigingen terecht kunnen, ook in Haarlemmermeer kan worden opgezet. Of het nou recreatief of topsport is, situaties zoals bij Pax zijn niet alleen buitengewoon vervelend voor alle betrokkenen maar kunnen hopelijk in de toekomst ook voorkomen worden door een tijdige signaal functie vanuit het meldpunt. ”

Raadsvergadering 6 juni 2019

Haarlems Dagblad