maandag 19 november 2018

Milieuwinst en lagere afvalstoffenheffing

Dat is het resultaat van het Raadsvoorstel “Van afval- naar grondstofinzameling” dat vorige week door een grote meerderheid in de gemeenteraad werd aangenomen.

Het aannemen van het voorstel is het resultaat van een uitgebreid participatietraject waar inwoners uit Rijsenhout Zuid, Nieuw-Vennep Linquenda en Hoofddorp Floriande hebben meegedaan. De inwoners waren enthousiast over de proef en het resultaat. Gemiddeld werd de hoeveelheid restafval verminderd van 187 kg per persoon naar 58 kg. De succesvolle formule gaat nu over de rest van de gemeente worden uitgerold.

Voor de meeste inwoners van Haarlemmermeer betekent dit een verandering van hoe het afval in 2019 opgehaald gaat worden. Zo zal het restafval minder vaak worden opgehaald en zullen drinkpakken en plastic, maar ook tuinafval apart worden ingezameld.

“Het aangenomen voorstel is een prachtig resultaat wat onze inwoners een aantal tientjes in de portemonnee gaat schelen. Bovendien is het milieu er flink bij gebaat, want er blijft veel minder restafval voor verbranding over”, stelt raadslid Martin Meiland.

De gemeente informeert inwoners binnenkort over de wijzigingen voor hun huishouden.