vrijdag 16 november 2018

D66 wil kartonklep voor containers

Kartonnen dozen worden in Haarlemmermeer steeds vaker aangetroffen in de openbare ruimte, met name naast afvalcontainers. D66 vindt het belangrijk hier iets aan te doen. D66 Raadslid Pablo Meegdes: “Wij vinden het belangrijk om zwerfvuil en overvolle brengparkjes aan te pakken. Karton naast de containers zorgt voor verrommeling van het straatbeeld en nodigt uit om er ander afval naast te plaatsen. Karton past vaak moeilijk in de containers, hier moeten wij iets aan doen.” Steeds meer mensen bestellen online en hebben daardoor veel kartonnendozen die slecht in in de containers passen.
In Amsterdam werd na het plaatsen van kartonkleppen bij containers een afname gemeten van 45% van het aantal kartonnen dozen naast de containers. D66 wil hier in Haarlemmermeer graag mee experimenteren en bij succes invoeren.
Dit is ook goed want het verwijderen van bijgeplaatst karton kost veel geld en bovendien komt het karton niet bij waardestroom terecht voor recycling.
Dit sluit goed aan bij het afvalplan dat door de gemeenteraad is aangenomen en waardoor inwoners straks minder afval hebben en de afvalstofheffing omlaag kan.