maandag 2 juli 2018

Iedereen een energie-neutraal huis

D66 wil dat het voor iedereen mogelijk is om zijn huis energie neutraal te maken. Daarom heeft D66 tijdens de algemene beschouwingen afgelopen donderdag een motie ingediend die het college oproept om met een plan te komen die dit mogelijk maakt.

Vorig jaar heeft D66 moties ingediend, waarin nieuw te bouwen huizen energie-neutraal en van het gas los moeten worden gebouwd. Deze moties waren door de Raad aangenomen, “maar we kregen veel signalen van inwoners die met hun al bestaande huis mee willen doen”, zegt D66-raadslid Martin Meiland. Het probleem op dit moment is dat het niet voor iedereen die mee wil doen mogelijk is om zijn huis te verduurzamen. Bewoners vragen zich af of ze hun investering wel kunnen terugverdienen in de tijd die ze nog in hun huis zullen wonen en tegelijkertijd is er voor banken de onzekerheid om grote bedragen uit te lenen, want de kosten voor het energie neutraal maken van een woning zijn hoog.

Een oplossing kan gevonden worden in een gebouw gebonden financiering. Dit houdt in dat een derde partij eigenaar wordt van de installaties (zonnepanelen, WKO, isolatie) om te verduurzamen. De bewoners betalen maandelijks een bedrag aan deze derde partij in plaats van maandelijks een hoge energierekening. “Dit betekent dat er vanaf het begin maandelijks een winst is, in plaats van jaren later pas als bewoners zelf de financiering (kunnen) regelen”, aldus Meiland.

De motie is door de raad aangenomen en het College zal binnenkort met een plan komen.

motie d66 bestaande woningen energie-neutraal