donderdag 19 april 2018

Moties digitale raad en open data unaniem aangenomen

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 19 april heeft D66 samen met HAP, Lid van der Veer, Forza! en Onafhankelijk Liberaal 2 moties ingediend rondom de digitale raad en openbare raadsinfomatie. Bij stemming werden beiden moties unaniem aangenomen door de raad.

Raadslid Pablo Meegdes: “ We leven in een digitale wereld.  En in deze digitale wereld moeten wij nu ook een stap zetten als gemeenteraad, wij kunnen niet achterblijven. Dat betekent dat wij heel graag digitaal willen kunnen stemmen en gelijk de uitslag kunnen zien van een stemming

Dit betekent dat partijen ook stemmingsuitslagen makkelijker en sneller kunnen delen,  net zoals dit nu al met de stemuitslagen  van de Tweede Kamer gebeurd.  Wij als gemeente besteden straks met de verkiezingen veel geld aan kieshulpen, maar het is moeilijk te achterhalen wat partijen gestemd hebben. Dus maak de informatie veel toegankelijker dan  enkele via losse pdf’s met een wat wij noemen een  ‘gestemd wijzer’. Let’s get digital!”

De motie voor openbare raadsinformatie ziet D66 als een versterking van de democratie: Inwoners, ondernemers, bestuurders, ambtenaren, journalisten, wetenschappers en alle andere geïnteresseerden kunnen met OpenRaadsinfo laagdrempelig nagaan wat er in gemeenten speelt rond een bepaald thema.

We zien daarom graag dat Haarlemmmermeer zich aansluit bij Actieplan Open Overheid 2016-2017 van de Rijksoverheid en de Digitale Agenda 2020 van het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten en VNG en zodoende raadsinformatie zoals voorstellen, notulen, moties en stemuitslagen zo snel als mogelijk als open data beschikbaar te stellen.

motie d66, hap, forza! ol, lid van der veer – digitale raad

motie d66, hap, forza! ol, lid van der veer – open raadsinformatie