donderdag 22 maart 2018

Innovatie is de sleutel tot groei van Schiphol!

Het aantal vliegbewegingen moet daarom worden losgelaten en geluidsoverlast en milieubelasting moeten de nieuwe grens worden om groei van Schiphol toe te staan.

Dat moet van D66 de inzet van Haarlemmermeer zijn bij de toekomstvisie op Schiphol.

De groei van Schiphol zit namelijk aan zijn grens door het bereiken van het aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar. D66 vindt het aantal vliegbewegingen echter een achterhaalde methodiek om groei van Schiphol wel of niet toe te staan.

Veel belangrijker zijn de gevolgen van groei voor de nachtrust van onze inwoners, de milieubelasting en daarmee ook de gezondheid van onze inwoners en uiteraard veiligheid.

Over al die zaken worden momenteel onderzoeken uitgevoerd, maar het aantal vliegbewegingen blijft vooralsnog gehandhaafd. En dat vindt D66 raar, omdat nieuwe vliegtuigen steeds energiezuiniger worden, minder C02 uitstoten en steeds stiller worden. Als deze nieuwe grenzen gaan gelden dan legt dit een extra innovatieve prikkel op aan de luchtvaartsector.

Van belang is dan wel dat deze nieuwere vliegtuigen ook daadwerkelijk op Schiphol landen. En daar ligt een taak voor Schiphol weggelegd. En vandaar een oproep aan Schiphol: Zet alle mogelijkheden in om dit soort nieuwe toestellen aan te trekken en oude herrie makende en vervuilende vliegtuigen zoveel mogelijk te weren!

Dat geldt voor passagiersvliegtuigen en ook voor vrachtvliegtuigen. En bij die laatste signaleren we nog een ander belangrijk probleem. Het vrachtverkeer raakt landing slots kwijt ten gunste van passagiersvervoer. Voor geluidsbelasting is dat veelal gunstig, maar niet voor onze lokale economie, waar het vrachtverkeer veel werkgelegenheid voor onze inwoners in Haarlemmermeer en de regio oplevert.

Kortom:
Aantal vliegbewegingen als grens loslaten en nieuwe grenzen op het gebied van geluidsoverlast, veiligheid, milieubelasting en volksgezondheid. De luchthaven en de luchtvaart in het algemeen moet en kan duurzamer. En op termijn kan dan bijvoorbeeld nog de nieuwe grens van CO2 uitstoot omlaag worden bijgesteld.