donderdag 24 augustus 2017

D66 wil gebruik eco-glazen tijdens evenementen

D66 wil dat evenementen eco-glazen gaan gebruiken tijdens evenementen en niet langer gebruik maken van plastic bekers. Daarom heeft de fractie vragen gesteld aan het college van B&W.

Eco-glazen zijn harde plastic glazen waar statiegeld voor in rekening wordt gebracht. Ze worden tijdens een evenement gespoeld en opnieuw uitgegeven. D66 raadslid Pablo Meegdes: ”Wij willen wat doen aan de enorme berg afval tijdens evenementen. Plastic wegwerpbekers beslaan zo’n 80-90% van het afval dat wordt geproduceerd bij een evenement. Dit is een enorme berg aval. Bij het gebruik per eco-glas scheelt dit tussen de veertig en tachtig plastic bekers die anders zou weggegooid zouden worden.”

Bovendien het (zwerf)afval ontsiert en verontreinigt het evenemententerrein en de gemeente. Het gebruik van eco-glazen gaat dit tegen. Dit heeft vervolgens weer een positief effect op de uitstraling van een evenement en van de gemeente. Tot slot vinden gebruikers harde eco-glazen fijner drinken dan dunne plastic glazen.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college gesteld.

1. Bent u bekend met het gebruik van eco-glazen?
2. Zijn er al evenementen in Haarlemmermeer die gebruik maken van eco-glazen?
3. Deelt u onze mening dat het gebruik van eco-glazen tijdens evenementen goed is voor het milieu en duurzaam is?
4. Het grootste evenement van Haarlemmermeer Mysteryland heeft geëxperimenteerd met eco-glazen. Wat waren de resultaten? En kan dit grootschalig worden ingevoerd tijdens een volgende editie?
5. Wilt u met organisatoren van evenementen in overleg over hoe het beste het gebruik van eco-glazen succesvol kan worden geïntroduceerd en eventueel gestimuleerd?
6. Is het college bereid eco-glazen als voorwaarde op te nemen voor het organiseren van een evenement?